lördag 31 maj 2014

Att arbeta med Scratch

Jag satte mig ner med Scratch efter att ha tittat på de flesta resurserna i resurspaketen och kände att jag hade en hel del kött på benen. Från början var min tanke att skapa ett memory men efter att ha sökt på Scratch hemsida och tittat på olika projekt insåg jag snabbt att det var ett lite för avancerat projekt att starta med. Istället skapade jag ett litet interaktivt spel, men mer om detta i nästa inlägg.

Min första reflektion av att arbeta med Scratch är att det krävs en stor dos tålamod!! När jag väl satt mig så satt jag i 7 timmar i sträck och var helt uppslukad av att blocken inte gjorde som jag ville. Tid och tålamod känns alltså som två välbehövliga faktorer, åtminstone om man vill skapa något med många funktioner.

En positiv reflektion jag gjorde med möjligheten att titta på andras kod är att den översätts till svenska oavsett vilket språk som användes när projektet skapades. Detta medför att elever kan ta inspiration från alla projekt på sajten och inte bara de som är skapade av svenskar. En lite mer frustrerande upptäckt jag gjorde efter att ha försökt att sortera upp mina skript är att alla bakgrunder har samma skriptsida, och att jag alltså raderade dem från alla bakgrunder och inte bara den som var framme för tillfället..... En funktion som jag tror skulle ha hjälpt mig att hålla ordning på mina skript är den som heter "städa upp" och som hittas om man högerklickar i skriptfältet. Jag hittade den efter 5 timmars arbete, men av rädsla för att den skulle städa bort mina skript igen så vågade jag inte använda den. Nu har jag tagit reda på att den flyttar skripten och sätter dem i snygga rader eller kolumner så man lättare kan ha koll på dem och så ser det prydligt ut.

Att arbeta med Scratch tillsammans med elever är något jag verkligen kommer att överväga i framtiden. Jag tror att det kan ge så otroligt mycket både kunskap och glädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar