onsdag 14 maj 2014

Introduktion The New Digital Storytelling

Make 'em cry, make 'em laugh, make 'em wait. - attributed to  Willkie Collins
Jag fastnade direkt på det här citatet. Det säger så mycket om vad bra historier kan göra med oss som individer när vi blir fängslade av dem. Som skapare av en berättelse (oberoende av medietyp) så vill man ofta förmedla någon typ av känsla eller ett budskap. Att konsumenten reagerar med tårar, skratt eller en känsla av att de inte kan sluta läsa måste vara ett av de bästa kvittona på att man lyckats med sin berättelse.

Efter att ha läst introduktionen av boken har jag fått en första uppfattning om vad digitalt berättande skulle kunna innefatta, nämligen:

- Flertalet hoplänkade webbsidor med dolda vägar och rum, där man löser pyssel och mysterier för att komma vidare
- Spel som antingen själva berättar en historia, eller låter spelaren berätta historien
- Bloggar
- Youtube-klipp
- Sociala medier
- PowerPointpresentationer
- Podcasts

Digitalt berättande verkar vara något väldigt brett, som inte riktigt känns definierat? Jag funderar på två saker som jag hoppas att den här boken ska ge svar på, bland mycket annat!

Vad är det som gör en berättelse digital?
Finns det någon skillnad mellan analogt och digitalt berättande?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar