fredag 30 maj 2014

Introduktion till Scratch

Intro to Scratch 2.0
Visar möjligheterna med Scratch! Vad kan man göra, och att det handlar om att bygga med färdiga block. Tror det funkar bra för att ge någon en första snabb överblick av vad Scratch innebär, men sedan måste man utveckla det genom att gå igenom grunderna långsammare och mer systematiskt! Många funktioner som inte förklaras i videon.

Creating with Scratch
Förklarar i text vad man kan skapa med Scratch. Intressant att namnet Scratch har fått inspiration ifrån musiken och DJs som mixar olika skivor. I Scratch kan man mixa ihop olika medier till en produktion. Håller med om att Scratch verkligen är ett grafiskt programmeringsspråk som fått upp mitt intresse mycket mer för programmering än den traditionella programmeringen som jag var tvungen att ta mig igenom i gymnasiet.

Learning with Scratch
Ytterliggare ett textdokument på en sida som fokuserar på de kunskaper elever kan få med sig genom att arbeta med Scratch. De lär sig tekniska och matematiska kunskaper i ett sammanhang som är meningsfullt och intressant för dem, till skillnad från hur det ibland kan kännas på en traditionell matematiklektion. De lär sig hur en skapandeprocess fungerar, och personligen gillar jag verkligen bilden som de använder för att illustrera detta. Resan börjar någonstans men den har aldrig något slut, man blir aldrig färdig. Efter att ett projekt är skapat och det delas med andra så får man nya idéer att arbeta vidare på och så fortsätter spiralen.

Den här evighetsprocessen lär eleverna många utav de de förmågor som behövs för ett lärande i detta århundrande: att vara kreativ, att kommunicera tydligt, att analysera systematiskt, att samarbeta effektivt med andra, att designa om och om igen och att alltid vara öppen för ny kunskap.

Det handlar också om att bli flytande med den digitala teknologin. Detta är något som jag finner väldigt intressant och som jag fick upp ögonen för först när jag tittade på den korta föreläsningen med Mitch Resnick. Vi är otroligt duktiga på att konsumera digital teknologi, men det är inte många som själva kan skapa någonting med den. Om det är lika viktigt som att kunna och läsa och skriva vet jag inte, men varför inte? Det digitala kommer att ta en större och större del av vårat samhälle, och desto fler som kan koda åtminstone lite grann har större chans att påverka. Det är dom som kan som syns, och om bara en speciell grupp människor har möjlighet att påverka det som håller på att bli en enorm del av våra liv, så känns det ganska katastrofalt. Jämför med att bara en liten del utav oss skulle kunna skriva, och endast deras åsikter skulle få plats i alla våra flöden. Vi förlorar en stor diskussion och mångfald, och jag tror att det finns vissa liknelser med att koda. Om fler kan koda ökar kreativiteten på materialet, och vi uttrycker fler och olika saker! Som det står, det handlar inte om att bli professionell programmerare, utan att ha möjligheten att uttrycka sig kreativt och förstå världen omkring oss.

Programming with Scratch
Scratch vill förändra synen på programmering från något krångligt till något som intresserade i alla åldrar kan engageras av och använda. Nyckeldelarna i Scratch är byggblocken som skapar koden. De gör alldeles säkert inte alltid som man vill att de ska, men det gör det man säger åt dem. En viktig funktion med byggblocken är att de bara går att bygga ihop på sätt som programmet accepterar, vilket eliminerar möjligheterna att få olika typer av syntax error koder.
Det är lätt att komma igång att programmera med Scratch, men språket är avancerad nog att det ger möjlighet att bygga mycket mer komplexa projekt, med många olika medier, inom olika områden så som musik, berättelser, spel, animationer mm.


Scratch är för många en inkörsport till att arbeta med andra textbaserade programmeringsspråk.


Getting started with Scratch
Ett dokument som förklarar några utav de mest basala funktionerna i Scratch med hjälp av text och skärmdumpar. Jag tycker det förklarar på ett bra sätt, och för mig som gillar att läsa manualer kanske det fungerar. Däremot tror jag att barn hellre sitter och provar sig fram än att läsa en manual där de bara får specifika funktioner presenterade för sig. Mest troligt har de en helt annan idé som de är mer intresserade av att försöka skapa.

Scratch-kort
Hittade en länk till korten på svenska.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om dessa kort. Visst de ger förslag på olika rörelser och funktioner som går att skapa med Scratch och det kan hjälpa vissa att få inspiration. Däremot vet jag inte om det är rätt sätt att ge ut koden på detta sätt så att eleverna bara kan kopiera. Är det rätt eller fel? Jag vet inte riktigt själv var jag står, men det är helt klart en diskussionsfråga och jag är inte övertygad åt något håll. Frågan är hur mycket förståelse barnen får för vad de egentligen gör, när de bara följer en manual. Det blir lite tvärt emot Scratch tanke att de ska få vara kreativa. Något jag absolut inte tycker att korten ska användas till är att förhöra sig själv på om man kan koden för de olika funktionerna eller inte. Det viktiga med Scratch är att man lär sig att använda koden till det man vill uttrycka här och nu.

Video tutorials
Dessa videoklipp är en mer interaktiv version av Scratch-korten och "Getting started" dokumentet. Det som jag gillar mer med det här formatet är att varje video avslutas med en fråga eller utmaning till lyssnaren att lära sig mer om funktionen och på så sätt öka sina kunskaper om funktionen. Det blir inte på samma sätt ett rätt eller fel som jag upplevde i speciellt Scratch-korten där mentaliteten nästan blir "Gör såhär, det är det rätta sättet". I Scratch finns inget rätt sätt enligt mig, det finns bara mer eller mindre krångliga sätt.

Maciek while programming
En 9årig pojke som skapar en liten animation med pratbubblor mellan 2 djur. Det anmärkningsvärda är att han bara jobbat med Scratch under 1 enda timme och är helt självlärd av vad jag kan förstå. Jag tror vi har mycket att lära utav barns nyfikenhet i de här situationerna. Istället för att begränsas av att han inte kunde någonting så klickar han runt och hittar de funktioner som behövs för att skapa vad han vill. Nyfikenhet är nyckelordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar