måndag 19 maj 2014

Kapitel 10 Chaotic Fictions; or, Alternate Reality Games

Detta kapitel presenterade något för mig som jag aldrig tidigare hört talas om och som på det stora hela verkar lite nördigt och närmast omöjligt men ändå en gnutta intressant. Alexander presenterar ARG som någonting mittemellan fiktion och fakta som kombinerar spel och historia med varandra.

Med hjälp av "This is not a Game" konceptet så publiceras innehåll (oftast) på webben. Tillsammans bildar massor av ledtrådar en sorts historia som finns där men är såpass dold att en "vanlig" användare inte skulle lägga märke till den. För att kunna komma vidare i historien krävs det noggranna eftersökningar av "spelaren" för att hitta de ledtrådar som kan vara dolda i allt från bilder, till text, till hemsidors källkoder. Ofta skapas forum på nätet där man hjälps åt för att knäcka de ledtrådar som skaparna (så kallade puppet masters) har publicerat.

Den kaotiska fiktion som ARG är kan struktureras utifrån 3 olika axlar
Authorship - hur mycket av innehållet som skapas av puppet masters vs spelaren
Coherence - Hur klart är det vad som är spel och vad som inte är spel?
Ruleset - Från starkt styrda spelarval till fritt spelande och kreativitet

Även om alla ledtrådar till spelet publiceras på olika tidpunkter, så måste hela historien vara klar innan den första ledtråden släpps. Det kräver en del disciplin av skaparen för att kunna sitta passivt och se andra navigera sig igenom historien utan möjligheten att ha en dialog med dem. Speciellt i de sammanhang där spelaren inte gör som skaparen har tänkt att de ska och de missar ledtrådar som skapats. Alexander menar att det finns mycket att lära från den kreativa osynligheten som en puppet master av ett ARGspel har. Som skapare av en historia måste vi veta när det är rätt läge att släppa kontrollen över vår historia och låta den leva vidare och utvecklas genom dem som tar del av den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar