tisdag 27 maj 2014

Kapitel 13 Communities, Resources, and Challenges

Det finns både för och nackdelar med digitalt berättande, och en utav nackdelarna blev särskilt tydlig i det här kapitlet. Material försvinner från webben, eller blir snabbt så utdaterat att det är svårt att hitta. En annan nackdel är att det finns många liknande resurser på nätet så har man hittat en bra sak, är risken att man hittar mycket material som är väldigt liknande men på ett annat språk,  för en annan plattform, eller från en annan kultur. Å andra sidan menar Alexander att den stora mängden material kan vara en fördel. Det finns nästan obegränsat med inspiration på webben som kan ge både nya idéer och nya infallsvinklar på befintliga idéer. Det finns mängder av bloggar, och flöden att ta del av som berör ämnet digitalt berättande. Dessutom kan man med lite tur få upp något i sina flöden på sociala medier, till exempel genom att följa personer på Twitter som reflekterar eller diskuterar ämnet.

Som tips för att bli bättre på något har Alexander ett nästan självklart tips: ÖVA! Helst lite varje dag! Det gäller såväl att fota och filma som att skriva. Genom att ladda upp sitt material på webben så kan man dessutom få feedback och tips utav andra för att bli ännu bättre.
För att öva på att skriva kortfattat föreslår Alexander att man kan twittra, eller skriva historier som bara är 6 ord långa. Spontant känns det nästan omöjligt för mig, kanske är det något jag ska öva på.
Andra sätt att öva sitt berättande är att spela olika typer av Storytelling spel, finns både kortspel och digitala spel. Alexander nämner Once upon a Time. som jag har hört talas om tidigare. Det är ett kortspel där man har olika typer av kort, till exempel plats, karaktär och händelse och ett slut. Idén är att man ska skapa en sammanhängande berättelse med hjälp av sina kort, men så fort man nämner något som en annan spelare har på sitt kort så tar den över berättelsen. Först att bli av med sina kort vinner.

Som tidigare nämnt både här i bloggen och i Alexanders bok kan det trots stora resurser finnas svårigheter med att hitta lagligt material att använda. För att komma runt detta kan man använda material som publicerats i Creative Commons. Detta material får beroende på licens användas på lite olika sätt, men ofta får man ganska stora möjligheter så länge man nämner vem som står för originalet.

Det finns mängder av verktyg för digitalt berättande. För att skapa spel är Adobe Flash den största enligt Alexander, och jag kan inte uttala mig om det har förändrats eller inte. HTML5 hade åtminstone inte när boken skrevs blivit tillräckligt enkel att skapa spel med. Alexander nämner även Scratch som ett verktyg, som dessutom har en stor online-community förutom verktyget att skapa spel med. Hittils i kursen har jag fått en väldigt positiv bild av Scratch, som är relativt enkel att använda, men tillräckligt detaljerad för att skapa mer avancerade spel om man har den rätta kunskapen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar