tisdag 27 maj 2014

Kapitel 15 Coda: Toward the Next Wave of Digital Storytelling

Sista kapitlet i boken och Alexander försöker förutspå framtiden inom digitalt berättande. Kanske har vi redan kommit dit i viss mån idag? Jag har inget bra svar på den frågan, men klart är att delar utav boken redan nu 3-4 år efter att den tryckts känns mindre aktuell eftersom att utvecklingen nått så mycket längre. Hade jag haft mer kunskap om hur vi står idag hade jag kanske vågat mig på en jämförelse men jag nöjer mig med att mest konstatera vad han tror om framtiden/(nutiden?).

Alexander börjar med att nämna problem som uppstår i och med den snabba utvecklingen. När berättelser börjar dyka upp i nya medier måste vi förändra våra sätt att definiera vad som kännetecknar en bra berättelse för att passa nya medier och kombinationer av medier.

Ryktet kring digitalt berättande kan vara svårt att förutspå, men jag tycker Alexander har rätt om att spel fått en väldigt negativ bild, i och med att många är beroende och inte kan slita sig? Kanske är det definitionen av för  storytelling, eller vad tror ni? Alexander erkänner att storytelling är manipulativt i de sätt som de lockar med oss, och det är något jag tycker är viktigt att vara medveten om, speciellt som lärare. Det är ett starkt verktyg vi tar till, och det gäller att hålla det på en lagom nivå där både vi och eleverna har kontroll.

Spel är en utav de storytelling former som växer mest enligt Alexander, och jag tror att de har fortsatt att göra det konstant under de senaste åren. Tänk bara på hypen som blev kring Xbox och Playstation när de släppte nya versioner av sina konsoler. Inte ens jag, som inte har något intresse av TV-spel, har kunnat undvika att spolas med massor av nyheter och diskussioner kring detta ämne. Spel är något som berör, och som Alexander säger kommer in som en del av vardagslivet.

Precis som Alexander förutspådde har det kommit många nya verktyg för digitalt berättande i olika typer. Jag tänker på appar som Snapchat och Instagram, på sitt sätt berättar de en historia om våra liv. Den historia som vi väljer att dela med andra. Att det blivit en norm att dela med oss på olika plattformar, och mellan olika plattformar är även det något Alexander lyckades förutspå. Jag tycker att vad man än gör på nätet så finns det alltid en lång rad med alternativ på vilken social media, blogg etc. man kan dela med sig av sin upplevelse. Detta gäller allt från blogginlägg, till nyheter, till videos på Youtube.

Vad som är nästa stora revolution efter Web 2.0 väntar vi fortfarande på. Men jag är övertygad om att det kommer komma någonting som förändrar vår syn på det digitala ännu en gång.

Boken har kommit till sitt slut, och jag vandrar vidare full av ny kunskap och nya sätt att se på omvärlden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar