onsdag 14 maj 2014

Kapitel 2 The First Wave of Digital Storytelling

"Digital Storytelling is the use of digital tools to let ordinary people tell their own real-life stories" - (s. 28)
Ett intressant kapitel som presenterar historien av digitalt berättande. Samtidigt blev det för mig en liten historielektion i hur Internet och datorer har utvecklats över tid. Som född på 90-talet med en mycket IT-intresserad pappa, har jag aldrig upplevt en tid innan datorerna var en del av vardagen.

Enligt Alexander har digitala verktyg använts för att berätta historier sedan datorer har kunnat länka ihop olika bitar med varandra. Det är viktigt att förstå att det här har ett ursprung långt innan internets tid och alltså inte är något nytt. Själv har jag svårt att föreställa mig en dator utan Internet, vad skulle den vara bra för? Det är nästan läskigt hur man tar vissa saker som självklara...

Digitalt berättande kan spåras tillbaka ända till 60-talet och ett spel som heter Spacewars. På 70-talet skapades virtuella textbaserade världar på internet som skulle kunna klassas som berättande. Låter som en tidig föregångare till en del av de spel som finns på marknaden idag, som t.ex. World of Warcraft som också är en virtuell värld.

På 80-talet utvecklades 3 olika typer av digitalt berättande.
Hypertext - uppbyggda av länkat material såsom text, bilder, tabeller etc. kan man klicka sig fram mellan olika sidor och bygga sig en historia. Jag tänker att det finns vissa likheter till den bokgenre som heter "Choose-Your-Own-Adventure-stories" som går ut på att man bläddrar sig fram till olika sidor beroende hur man vill att historien ska fortsätta, och den har även flera slut.
Interaktiv Fiktion - spelaren interagerar med miljön och berättelser genom olika textkommandon, och skapar sig på så sätt en historia. Det viktiga i dessa spel var inte poängen, utan att skapa historien.
Vandringssagor, kedjebrev eller spam - spreds bl.a. via mejl och krävde ingen interaktion av läsaren förutom att vidarebefodra. Förutom spam och kedjebrev om t.ex Nigeriska prinsar så spreds även olika typer av quizzer, skämt, böner och inspirerande texter.

1991 publicerades världens största hypertext projekt World Wide Web och webben tog på allvar plats i vardagslivet. Utbudet webbsidor ökade i rasande fart och en ny plattform för digitalt berättande var ett faktum. Jag tänker på Nick Borgens låt World Wide Web från slutet av 90-talet och framför allt en del utan låttexten som verkligen verkar tyda på en betydande skillnad i hans liv. Sedan kan man diskutera såhär över 15 år senare om man verkligen lever lycklig utan stress på nätet.
World Wide Web
World Wide Web
Här lever jag lycklig, här finns ingen stress
Här är min nya hemadress

Ta med dig vänner till ett häftigt place
Surfa hem till mig i cyberspace
De vildaste drömmar vi hade förr
Kanske finns här bakom min öppna dörr

Webbläsarbaserat skrivande/berättande tog fart med hjälp av enkla webbsidor som var hoplänkade, och man kunde klicka sig vidare i historien. Samtidigt utvecklades också olika workshops där man lärde vanliga människor att skapa kortare berättelser med hjälp utav video. Tekniken blev ett verktyg för att berätta historier och få utlopp för sin kreativitet med. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar