måndag 19 maj 2014

Kapitel 9 Mobile Devices: The Birth of New Designs för Small Screens

Redan 2010 när Alexander skrev boken så menar han att större delen av världens befolkning ägde en mobiltelefon. Jag antar att det är så i ännu större utsträckning idag, och att andelen smartphones ökat ännu mer. Alexander beskriver hur en del använder mobilen som dator, och jag skulle vilja fråga "Vad använder man inte mobilen till?" Idag har dom allra flesta av oss med mobilen nästan vart vi än är, och vi har svårt att låta bli att pilla på den. Precis som Alexander säger så har mobilen skapat en möjlighet att föra in sociala medier i evenemang som tidigare varit offline.

Med mobilen kan vi skapa text, bild och video som vi delar med oss av genom sociala medier, samtidigt som vi kan ta del av alla andras material. Jag tolkar det som att Alexander tycker det är ett sätt att undvika att "slösa" tid när vi egentligen bara väntar, eller som han uttrycker det, inte gör någonting alls. Som motvikt till detta skulle jag vilja dela med mig av två videos som jag komiskt nog stötte på genom Facebook.

Den första cirkulerade i mitt flöde för ca en månad sen och fick mig faktiskt att avinstallera Facebook från min mobil, och jag har inga planer på att installera appen igen. Det är nästan som en befrielse att inte konstant behöva titta om något nytt hänt. Väl sevärt video, som belyser ett stort samhällsproblem vi har idag.



Det andra jag vill dela är ett projekt på samma tema, skapat av ett par universitetsstudenter som pluggar "Kultur Samhälle och Mediegestaltning" vid Linköpings Universitet. Videon publicerades för drygt ett år sen, och handlar om vad som hände när en tjej utan att förvarna någon i hennes omgivning stängde av mobil, dator och tv i en hel vecka. Projektet går under namnet "Tystnaden som uppstår". Videon är blandade scener ur hennes vardag, varvat med intervjuer med 2 st psykologer och en forskare som är riktigt intressanta.

Videon: http://vimeo.com/58627013

För att återgå till kapitlet så avslutar Alexander det med en diskussion om mobiler, e-läsare och tablets.

Det finns två sätt för mobilen att ansluta till nätet. Antingen genom mobilens webbläsare eller genom appar. Alexander lyftar fram att webbläsaren ofta är ett problem eftersom att sidorna inte är anpassade efter mobiler. Jag kan med stor sannolikhet säga att jag tror detta problem är mycket mindre idag, då många har valt att anpassa sina hemsidor så att de även fungerar på mobilers små skärmar.
Det andra sättet att ansluta till nätet med en mobil är genom appar. Det finns oändligt med appar till mobiler i dagsläget, och Alexander lyfter fram hur de utnyttjar mobilens touchskärm för att leda oss genom historier i olika former.

Alexander tar upp e-läsaren som fenomen. Jag tror att många trodde att e-läsaren skulle bli större än vad jag upplever att den är. Det var revolutionerande att kunna bära på så många böcker samtidigt, och den matta skärmen skulle ge ett intryck närmare den tryckta boken och vara lättare att läsa i solljus. Själv har jag aldrig riktigt blivit imponerad av digitala böcker i någon form. För mig hör det till att krypa upp med en klump av varierande tjocklek i soffan och känna hur sidorna flyttas från höger till vänster hand desto längre i boken man kommer. Nackdelar som Alexander nämner med e-läsare är att hårdvaran är dyr i förhållande till dess ensidiga funktion. Det är som en digital bok offline, vilket inte riktigt går hem eftersom vi är så vana att kunna dela med oss av våra upplevelser med bara några få knapptryck.

Olika typer av tablets har blivit ännu mer populära nu än när Alexander skrev boken, men han nämner dem lite kort i slutet. Fördelen med tablets som jag upplever det är att de ger exakt samma funktioner som en e-läsare men också så mycket mer. Det går att läsa e-böcker, och ha hur många som helst sparade samtidigt som det finns möjlighet att kommentera texten, både offline och online genom att koppla upp den mot nätet.

Sist av allt gör Alexander en reflektion som pekar på hur snabbt utvecklingen går framåt inom det digitala fältet. Till och med så snabbt att Science-fiction som alltid förutspått framtiden kanske inte riktigt hänger med längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar