torsdag 8 maj 2014

Ljudberättelse i Audacity!

Hmmm, tydligen glömde jag att publicera igår!

Boken övervanns igår, och kapitelsammanfattningarna är på ingång under de närmsta dagarna! Idag har jag hela eftermiddagen jobbat med ljudberättelsen i kursen, och fick till sist en version som jag kände mig nöjd med att lämna in!

Det var första gången som jag jobbade med att mixa ljud på detta sättet, det har varit väldigt lärorikt och roligt, men samtidigt frustrerande när man råkar trycka nånstans och allting bara försvinner eller ändras på ett sätt man inte tänkt.... Tur att det finns Ctrl+Z, annars hade jag aldrig blivit klar!!

Programmet jag använde var Audacity, och jag tycker att det lämpade sig väl, och innehöll de funktioner jag kände var mest nödvändiga! För att komma igång med programmet började jag med att titta på dessa två Youtube-videor som presenterade de allra mest grundliga!

Den andra videon vill inte Blogger hitta, så jag ger er länken istället!

https://www.youtube.com/watch?v=NGLl-9FT51M











Ljuden hittade jag på freesound.org och freeplaymusic.com. Att hitta rena ljud, utan massa bakgrundsljud eller andra ljud än just de jag var ute efter var lite tidskrävande, men tillslut hittade jag de jag kände att jag behövde!!

Själva berättelsen byggde jag från mitten och till början, för att sedan lägga på ett litet slut sist av allt. Anledningen att jag gjorde i den ordningen var att det ljud som kom högst upp när jag öppnade freesound.org gav mig en idé till ett slut, så jag började där och funderade på vad som kunde hända för att leda fram till detta!

Att mixa ihop en historia på det här sättet är väldigt tidskrävande, speciellt om man vill att det ska bli perfekt!! Speciellt att hitta ljudfilerna var tidsödande, men att mixa ihop dem och justera volymer och övergångar tog sin lilla tid. Det blev mycket lyssnande fram och tillbaka innan jag var nöjd! Ändå glad att Audacity var så pass lätt förstått att det inte tog flera timmar att sätta sig in i programmet, utan när jag väl lärt mig några funktioner utantill så hade jag inte så många problem med att få programmet att göra som jag ville!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar