lördag 31 maj 2014

Mitt Scratchprojekt - Räven jagar musen

Mitt projekt är ett litet spel som går ut på att musen ska fånga små matbitar som ligger utplacerade över scenen.  Musen styrs med piltangenterna av spelaren, som måste försöka fånga maten samtidigt som den undviker att räven kommer för nära och äter upp musen. Musen får ett 3 sekunders försprång innan räven börjar röra på sig i riktning mot musen. Om musen blir uppäten av vargen byts bakgrunden ut till en bild på musens gravsten samtidigt som kyrkklockor spelar i bakgrunden. Hinner musen däremot fånga 10 matbitar så har den vunnit och kommer glidande in på en fest med tårta och trummusik i bakgrunden. För att börja om kan man klicka på "Försök igen" om musen har dött, eller "Spela igen" om musen vann.

Det finns stora möjligheter att bygga ut spelet med en historia runt spelet om hur musen är på väg till festen. Detta kan till exempel göras med en "cutscene"innan spelet kommer igång. De båda scenerna efter spelet går också att bygga ut för att göra historien mer sammanhängande. Genom att lägga till andra små uppdrag för musen som den måste klara på väg till festen kan man få in mer interaktivitet i berättandet. Detta är alltså bara en grundidé som kan byggas ut mycket mycket mer för att få större storytellingkänsla över sig.

Det största problemet jag hade när jag byggde spelet var räven. Den dök upp lite var den ville även när jag trodde att jag hade gömt den och det  skapade problem. Dessutom ville den inte vänta 3 sekunder efter att man tryckt på någon utav knapparna i spelet för att börja om. Tillslut löste jag dessa problem genom att skapa ett meddelande när musen dog som stoppade alla rävens skript. Jag tror problemet var att flera skript som hade motsägande meddelanden var igång samtidigt. Att flera skript var igång samtidigt skapade också problem med poängräkningen efter att musen dött en gång, för då var varje matbit värd 2 poäng istället för 1. Detta löste jag genom att ta bort poängräkningen i "Börja om" skriptet, eftersom "gröna flaggans" skript fortsatte att räkna poäng. En lärdom som jag drog av att bygga det här spelet är att inte ha allt för många liknande sprites under uppbyggnad. Fick kopiera mellan matspritsen massor av gånger för att de skulle vara likadana. Det hade varit bättre om jag tänkt igenom funktionerna från början och sedan kopierat de färdiga skripten till flera sprites.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar